May 29, 2016

MENU, TIPS DAN GIZI BERSAHUR

Sabda Rasulullah tentang bersahur

1.Sabda baginda s.a.w., Bersahurlah kamu semua kerana sesungguhnya pada waktu makan sahur itu terdapat keberkatan. (Riwayat al-Bukhari dalam Sahih al-Bukhari, Kitab al-Shaum, hadis no. 1923)

2.Sabda Rasulullah s.a.w.: Pemisah (yang membezakan) antara puasa kita dan puasa ahli kitab ialah makan sahur. (Riwayat al-Tirmizi dalam Sunan al-Tirmizi, Kitab al-Shaum, hadis no. 643)

3. Sabda Baginda s.a.w.: Makan sahur ada keberkatan. Oleh itu, janganlah kamu meninggalkannya meskipun salah seorang antara kamu hanya meminum seteguk air. Sesungguhnya Allah dan malaikat-Nya berselawat ke atas orang-orang yang makan sahur. (Riwayat Ahmad di dalam Musnad Ahmad, hadis no. 10664)

4. Kamu semua boleh makan dan minum sehingga Ibn Ummi Maktum melaungkan azan kerana sesungguhnya dia tidak akan melaungkan azan (melainkan) hingga fajar sodiq benar-benar telah terbit. (Riwayat Bukhari dalam Sahih al-Bukhari, Kitab al-Shaum, hadis no. 1919)

5. Menurut Anas r.a., Zaid bin Thabit r.a. berkata, Kami makan sahur bersama Nabi s.a.w., kemudian Baginda berdiri untuk solat. Aku berkata: “Berapa lama antara azan dan sahur?” Baginda menjawab: Kira-kira (membaca) lima puluh ayat. (Riwayat al-Bukhari dalam Sahih al-Bukhari, Kitab al-Shaum, hadis no. 1921)

6. Sahal bin Sa’ad r.a. berkata, “Aku makan sahur bersama keluargaku, kemudian aku pun tergesa-gesa untuk mendapatkan sujud bersama Rasulullah s.a.w.” (Riwayat al-Bukhari dalam Sahih al-Bukhari, Kitab al-Shaum, hadis no. 1920)

Tips dan Gizi sesuai untuk bersahur

Masa berpuasa yang panjang akan menyebabkan perut berangin dan bergas. Dengan ini kita seharusnya bijak memilih makanan yang boleh dibekalkan kepada badan sepanjang hari. Berikut merupakan panduan bagaimana  yang dapat membekalkan tenaga sehingga waktu berbuka. 
1. Makanan tinggi kabohidrat 
    Makanan seperti roti, nasi dan kentang mengandungi kabohidrat yang kompleks dan mengambil masa yang lama untuk dihadam. Ini dapat mambantu mengekalkan aras tenaga anda


Image result for karbohidrat food

2.Protein daripada produk tenusu dan daging putih.
    Protein dalam diet daripada susu, telur, ayam dan yougurt akan meningkatkan daya imuniti 
     seseorang
Image result for dairy protein

3. Makanan yang mengandungi khasiat berlebihan daripada yang diperlukan
    Makanan sebegini akan membeikan kesan kenyang untuk jangkamasa yang panjang. Ini kerana ianya membebaskan tenaga dalam jangkamasa yang lebih panjang untuk mengelakkan keletihan dan kelesuan. Contoh makanan seperti oatmeal, kacang tanah

4. Buah-buahnan atau sayur-sayuran yang mengandungi.
    Tomato, timun, nenas, limau akan mengurangkan kehilangan air dalam badan. Tambah bahan-bahan ini dalam menu anda!

Image result for high water food


ELAKKAN

Elakkan pengambilan teh atau kopi berlebihan kerana ianya mengandungi  leads yang menyebabkan kehilangan air, dengan itu lebih cepat anda merasa haus. 


Minum secara berlebihan boleh mencairkan asid perut yang menyebabkan perut berangin dan pedih





>>>>HARGA DAN MARLUMAT ERLAKING KLIK DI SINI<<<<<


EmoticonEmoticon