June 15, 2011

KENAPA DONUT KERAS?

Tags

Anak-anak aku suka makan donut so aku pun kena pastikan aku terror buat donut nie..
Yang aku pelik ada ketikanya donut aku gebu giler dan ada ketikanya donut aku keras.. Ni la tip-tipsnya.

Yis akan mati jika
1-bersentuhan dengan air yang terlampau panas atau sejuk
2- Bersentuhan secara langung dengan garam

Kalau yis mati donut pun tak boleh naik

Nie la resepi donut untuk dikongsikan bersama...

Bahan-bahan:
500gm tepung high protein
1 pket yis mauripan (11 gram)
2 sudu besar gula kastor
1 sudu teh garam
1 sudu teh baking powder
2 sudu besar shortening
1 sudu besar minyak masak
air suam2 secukupnya...

Cara membuatnya:
Gaul tepung + garam + gula + baking powder hingga sebati. dah sebati masukkan yis dan gaul lagi. masukkan air sikit demi sedikit dan uli hingga jadi doh yg pejal (bukan lembik ya)..last sekali masukkan shortening dan uli lagi hingga lembut dan jadi doh yang sangat lembut dan tidak melekat di tangan..uli hingga doh licin..

Taburkan minyak masak kat doh hingga rata (jgn uli) dan perap dlm 10 minit. dah 10 minit tu uli doh biar dia sebati dgn minyak tu sampai jadi satu doh...then boleh la dibentukkan bentuk donut dan biarkan dia naik sekali ganda...kemudian goreng hingga kekuningan...

cuba lah...insyaAllah tak menghampakan...

Nak tau macammana nak pastikan donut kekal lembut walaupun telah disimpan di dalam peti ais?

klik sini

http://catatankumama.blogspot.my/2016/06/resepi-donut-lembut-mudah-dan-ekspress.html


EmoticonEmoticon